Τρίτη, Ιανουαρίου 16, 2007

Trends -> Σχεδιαση -> Διαφημιση ->Trends -> Σχεδιαση ->Διαφημιση

"Ένας ατελείωτος κύκλος". Κάπως έτσι είχε χαρακτηρίσει ο φιλόσοφος Jacques Derrida το παιχνίδι που βιώνουμε όλοι μας καθημερινά. Οι πιο ασήμαντες συνήθειες του κόσμου, μελετούνται στο μικροσκόπιο εταιρειών. Κατανόηση και επόμενο βήμα ενσωμάτωση αυτών των συνηθειών μας στα προιόντα. Και έπειτα η σειρά της διαφήμισης, η σειρά να γίνει μία συνήθεια, τάση μίας κοινωνίας και κατ'επέκταση μιας εποχής.

Αυτό ήταν και το σκεπτικό των ανθρώπων του mini. Απο τις αρχές ακόμα κυκλοφορίας αυτού του οχήματος, η ιδιοκτήτες τους συνήθιζαν να βάφουν τα αυτοκίνητα τους με περίεργα μοτίβα και εικόνες. Άλλοι γιατί έβλεπαν ως ένα φτηνό καμβά (τότε) και τους άρεσε η τέχνη, άλλοι γιατί προσπαθούσαν να αποβάλουν με οποιδήποτε τρόπο την όχι και τόσο "αριστοκρατική φήμη" που κουβαλούσε το mini (τότε) και άλλοι γιατί απλά ζήλευαν τα χρωματιστά και τόσο διαφορετικά mini των άλλων.

Η εταιρεία παραγωγής των mini αντιλήφθηκε αυτήν την συνήθεια αρκετά νωρίς και προσπάθησε να την ενσωματώση στην σχεδίαση του mini. Έτσι, κατάληξε στην ιδέα costumize your mini, που σου επιτρέπει να φτιάξεις το αυτοκίνητο που πρόκειται να αγοράσεις, ακριβώς όπως το επιθυμείς. Μία ολόκληρη βιομηχανία εξουσιοδοτημένων καταστημάτων που παρέχουν τέτοιου είδους δυνατότητες διμιρουργήθηκε και πλέον το mini προσφέρεται και από την ίδια την εταιρεία (BMW σήμερα), με 10.000.000 διαφορετικούς συνδιασμούς. Προβολή και διαφήμιση είναι αυτά που κυριαρχούν, με slogan "no two minis are exactly alike". Πράγμα που προκαλεί ακόμα ποιό πολύ τους αγοραστές στο να μην αγοράσουν ένα συνηθισμένο (σειρά classic) αυτοκίνητο της εταιρείας, αλλά να προτιμήσουν να φτιάξουν το δικό τους, μοναδικό mini. Αποτέλεσμα, η δημιουργία μίας τάση της σημερινής αγοράς, της σημερινής κοινωνίας.

Πιστεύω πως η διαδικασία σχεδίασης του mini και ο τρόπος αντιμετώπισεις από την εταιρεία είναι χρακτηριστικό παράδειγμα όπου φαίνεται ξεκάθαρα πως η σχεδίαση εξαρτάται άμεσα από τις συνήθειες του κόσμου και ταυτόχρονα πως αυτές καθορίζονται μέσα από την διαφημιστική στάση των εταιρειών. "Ένας ατελείωτος κύκλος".

Παράδειγμα εταιρείας που παράγει μοναδικά mini:
http://www.miniusa.com/minimail/