Όλοι για έναν και ένας για τον εαυτό του
Δεν ξέρω επειδή έτσι με έπιασε και λέω να το συζητήσουμε.
Δηλαδή κάθομαι τόσο καιρό και διαβάζω και για τη sprite και άλλες εργασίες άλλων παιδιών, campari, johnnie walker, heineken , κ.ο.κ., για όλες αυτές τις διαφημίσεις , και όλα αυτά τα διαφημιστικά κόλπα και τις πολιτικές προώθησης και λέω πλέον ΕΛΕΟΣ! Δηλαδή πραγματικά έλεος , ένα απλό προιόν διαφημίζουν! Ένα αναψυκτικό , ένα ποτό! Και κάθε ιδέα και κάθε διαφημιστική καμπάνια είναι πιο τρελή από την άλλη.
Δηλαδή δεν ξέρω από ένα σημείο και έπειτα έχει αρχίσει να μου τη σπάει όλο αυτό το παιχνίδι του ανταγωνισμού, και του εξωφρενικού και της υπερκατανάλωσης. Καταναλώστε , καταναλώστε, καταναλώστε! Νομίζω το σλογκαν που μας πετάνε αυτή την εποχή είναι, πάρτε , πάρτε , πάρτε! Αυτός με τα περισσότερα κερδίζει! Γίνεται όλοι ίδιοι!
Και έτσι θα θριαμβεύσει η ομοιομορφία της άβουλης υπερκατανάλωσης και της εκούσιας χειραγώγησης.
Δηλαδή κάθομαι τόσο καιρό και διαβάζω και για τη sprite και άλλες εργασίες άλλων παιδιών, campari, johnnie walker, heineken , κ.ο.κ., για όλες αυτές τις διαφημίσεις , και όλα αυτά τα διαφημιστικά κόλπα και τις πολιτικές προώθησης και λέω πλέον ΕΛΕΟΣ! Δηλαδή πραγματικά έλεος , ένα απλό προιόν διαφημίζουν! Ένα αναψυκτικό , ένα ποτό! Και κάθε ιδέα και κάθε διαφημιστική καμπάνια είναι πιο τρελή από την άλλη.
Δηλαδή δεν ξέρω από ένα σημείο και έπειτα έχει αρχίσει να μου τη σπάει όλο αυτό το παιχνίδι του ανταγωνισμού, και του εξωφρενικού και της υπερκατανάλωσης. Καταναλώστε , καταναλώστε, καταναλώστε! Νομίζω το σλογκαν που μας πετάνε αυτή την εποχή είναι, πάρτε , πάρτε , πάρτε! Αυτός με τα περισσότερα κερδίζει! Γίνεται όλοι ίδιοι!
Και έτσι θα θριαμβεύσει η ομοιομορφία της άβουλης υπερκατανάλωσης και της εκούσιας χειραγώγησης.
8 Comments:
Δεν καταλαβαίνω τα κίνητρα της αντίδρασης. Αν έχεις κάποιο πρόβλημα με το globalisation/commercialization τότε θα μπορούσες να πάρεις κάποιο άλλο θέμα όπως greenpeace, αμνηστία, κτλ.
Για την ιστόρια πάντως, η αρνητική στάση απέναντι στον καταναλωτισμό δεν είναι καθόλου καινούρια. Μπορείς να κοιτάξεις την βιβλιογραφία και την ειδησεογραφία των 60's με χίπις, εναλλακτικοί τρόποι ζωής κτλ.
Παρόλαυτα, το 2007 θα είναι η πρώτη χρονιά στην ιστορία της ανθρωπότητας που οι περισσότεροι θα ζούμε στην πόλη παρά στην επαρχία και επομένως θα ασπαστούν τον κυρίαρχο και μαζικό τρόπο ζωής. Οπότε η αντίδραση σε αυτές τις εξελίξεις δεν είναι ιδιαίτερα βάσιμη (τουλάχιστον ιστορικά).
Αν πάντως επιμένεις στην αντίδραση, σου προτείνω να ορίσεις μια ημέρα της εβδομάδας που δεν θα πιείς coca-cola δεν θα μιλήσεις στο κινητό, δεν θα δεις τηλεόραση και δεν θα πιείς ποτό καπνίζοντας marlboro. Αντί για αυτά θα περάσεις την ημέρα διαβάζοντας ένα μόνο βιβλίο (που θα έχεις αγοράσει από μικρό βιβλιοπωλείο), θα πιείς καφέ (φρεσκοκομμένο από τον καφεπώλη της γειτονιάς - υπάρχουν ακόμη?) και μετά θα συναντήσεις τους φίλους σου στην μπουάτ όπου θα τραγουδήσετε πίνοντας ρακόμελα και καπνίζοντας "σπιτικά" τσιγάρα.
Απ'ότι καταλαβαίνω η αντίδρασή σου βασίζεται στο γεγονός ότι όλες αυτές οι διαφημίσεις προωθούν απλά προιόντα τα οποία μέσω της διαφήμισης αποκτούν μεγαλύτερη αξία από την πραγματική τους...
Αν αυτός είναι πράγματι ο λόγος θα ήθελα να προσθέσω ότι οι περισσότεροι από τους συμφοιτητές (αν όχι όλοι) διαλέξαν τα θέματά τους ακριβώς γι αυτό το λόγο. Μέσω του brand, της εικόνας και του λόγου(moto) απλά αντικείμενα όπως η coca-cola και τα marlboro μεταμορφώνονται σε αντικείμενα πόθου, κάτι που απο την σκοπιά του σχεδιαστή έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Απο την σκοπιά όμως του ενεργού πολίτη πράγματι το θέμα εμπνέει ανησυχία...
Ως υπερκαταναλωτικό άτομο, ως θαυμάστρια της διαφήμισης και κυρίως ως φοιτήτρια αυτής της σχολής διαφωνώ με το post σου,φιλίτσα...
Δεν μου αρέσει ο υπερκαταναλωτισμός όπως τον αναφέρεις... Υπερκαταναλωτισμός δεν είναι μόνο ότι παίρνω πράγματα επειδή μου το είπε κάποιος ή επειδή το έχει ο διπλανός μου!! Υπερκσταναλωτισμός συντελείται όταν καπνίζεις 2 πακέτα την ημέρα (γιατί σου αρέσει), πίνεις ένα μπουκάλι τις 2 βδομάδες (γιατί επίσης σου αρέσει), ψωνίζεις ρούχα κάθε βδομάδα (επειδή βαριέσαι να πλύνεις), τρώς 5 σοκολάτες την ημέρα (επειδή σου αρέσουν τα γλυκά)κ.τ.λ.
Όσο για τις διαφημίσεις είπα και σε άλλο post έχουν εξελιχθεί και συνεχίζει να εξελίσσονται. Οι εταιρίες, και ειδικά οι μεγάλες, κάθε κίνηση τους την έχουν επιλέξει και μελετήσει...κυρίως τις διαφημίσεις που αποτελούν την εικόνα αυτών και των προϊόντων τους τις έχουν μελετήσει αρκετά... Μπορεί να μην τις καταλαβαίνουμε όλες, αλλά μήπως εμείς φταίμε που δεν μπορούμε να τις καταλάβουμε; Εξάλλου αυτά που βλέπουν οι διαφημιστές και οι μελετητές της διαφήμισης δεν μπορούμε να τα δούμε εμείσ σαν απλοί καταναλωτές (πράγμα που μπορεί να είναι κακό, αλλά ίσως και φυσιολογικό). Ο Μιχάλης έχει ένα πολύ καλό point για τη διαφήμιση...
Τέλος, είμαστε σε μια σχολή που φτιάχνουμε "πράγματα" (απτά και μη) που πρέπει να τα προωθήσουμε κάπως, να κάνουμε τους γύρω μας να τα "πάρουν"... Δεν θα είμαστε σοβαροί αν λέμε ότι είμαστε σε αυτή τη σχολή και δεν θέλουμε τον υπερκαταναλωτισμό... (με το συμπάθειο κιόλας).
Υ.Γ. Κωνσταντίνε συμφωνώ απόλυτα με την αποψή σου. Και θα ήθελα να σε ενημερώσω ότι υπάρχουν όλα αυτά που λες (μικρό βιβλιωπολείο, καφεπώλης της γειτονιάς, μπουάτ κ.τ.λ.) απλά δεν έχουν διαφήμιση ή καλή διαφήμιση...
Αυτά....
Αφροδίτη αν πρόσεξες στο post μου μιλάω για άβουλη υπερκατανάλωση. Προφανώς το γεγονός ότι καπνίζεις 2 πακέτα τσιγάρα , επειδή σου αρέσει, ή πίνεις 1 μπουκάλι τις 2 βδομάδες, επειδή πάλι σου αρέσει, είναι δική σου επιλογή. Το τι όμως σου πλασάρουν και με τι τρόπο είναι κάτι τελείως διαφορετικό.
Αλήθεια θεωρείς ότι δεν μας υποβάλουν γενικά τάσεις ή συνήθειες? Αν ναι , τότε συγγνώμη αλλά διαφωνώ.
Επίσης αν θεωρείς ότι τα μικρά βιβλιοπωλεία ή οι μπουάτ κ.ο.κ. απέτυχαν γιατί δεν είχαν καλή διαφήμιση, εγώ πάλι θα πω ότι αυτή είναι η μαγεία τους . Που δεν έχουν πολύ κόσμο , που είναι μικρά , και δεν είναι τόσο απρόσωπα. Εξάλλου πριν βγουν οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων , αρκετά μαγαζιά μια χαρά α πηγαίνανε. Συνοικιακά αλλά είχαν κόσμο. Τουλάχιστον έτσι θυμάμαι εγώ τα σινεμά και τα καφε κτλ.
Λοιπόν για να αναφερθώ λίγο για το post μου γιατί παίζει να μην ήταν ξεκάθαρο.
Με ενόχλησε το γεγονός ότι διάβαζα πράγματα εξωφρενικά σχετικά με διαφημιστικούς σκοπούς. Δηλάδή , πχ αυτό που είχα γράψει για τη sprite, και το γεγονός ότι στην Ιαπωνία παίρνουν το κινητό τους και σκανάρουν το barcode για να τους στείλουν μηνυμα στο κινητό με ερώτηση και να κερδίσουν δώρα.
Δεν είμαι ενάντια στη διαφήμιση, και προφανώς όπως λέει και η Αφροδίτη μέσα από αυτή τη σχολή αν θέλεις να σχεδιάσεις κάτι θα πρέπει να μάθεις και να το προωθείς.Αλλά κάποια πράγματα πλέον έχω την εντύπωση ότι γίνονται αυτοσκοπός.
Ποιος ο λόγος να μπλέξεις τώρα ένα αναψυκτικό με κινητά και τεχνολογία και σκαναρίσματα. Ή ποιος ο λόγος να έχεις web site για αυτό το αναψυκτικό? Θα μου πείτε τώρα , μα ναι πλέον τα πάντα συνδέονται με την τεχνολογία, και οι υπολογιστές μας είναι καθημερινά στη ζωή μας,αλλά θεωρώ ότι κάπου προς χάριν του χρήματος και της μαγαλομανίας μας το χάνουμε. Προσωπική άποψη.
Εξάλλου, για να απαντήσω και στον Κωνσταντίνο, για 4 χρόνια δεν είχα τηλεόραση και δεν με πείραζε, μπορώ να μείνω χωρίς κινητό για μέρες και όταν μπορώ το κάνω, μου αρέσουν τα μικρά μαγαζιά, και προς θεού ποτέ δεν αρνήθηκα ότι όλοι τείνουμε να γίνουμε μέρος ενός παγκόσμιου ενιαίου συστήματος. Εξάλλου είμαστε ήδη μέρος του. Θα ήταν λάθος αν λέγαμε αλλιώς.Δυστυχώς δεν μπορούμε να αρνηθούμε τη φύση μας.
Μας υποβάλλουν ή απλα κάνουν τη δουλειά τους; Νομίζω ότι(εφόσον το μορφωτικό επίπεδο ανέβηκε??) μπορούν να κρίνουν οι καταναλωτές τι θα πάρουν και τι θα αφήσουν στο ράφι. Αλλά σίγουρα υπάρχουν περιπτώσεις (και μάλιστα πολλές) που επηρεάζονται από διάφορα διαφημιστικά κόλπα... Όλοι νομίζω ότι επηρεαζόμαστε αρκετά.. και εγώ (δν ντρέπομαι για αυτό), άσχετα αν έχω προτιμήσεις και από μόνη μου.
Επίσης, νομίζω ότι αυτά τα μικρομαγάζα δεν ακολούθησαν τη ροή των πραγμάτων και για αυτό μειώθηκαν δραματικά. Ήταν επόμενο κάποια στιγμή να ανοίξουν αλύσιδες καταστημάτων σε μια παγκόσμια κοινωνία.. Αγαπώ τα μικρομάγαζα, επειδή έχω ζήσει σε επαρχία, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι άντεξαν στο χρόνο (πολύ λίγα έχουν απομείνει). Και πιστεύω ότι ένας λόγος είναι η διαφήμιση, γιατί μέσω αυτής θα μπορούσαν να έχουν λάβει μέροσ στο σκληρό ανταγωνισμό χωρίς φυσικά να χάσουν το ιδιαίτερο ύφοσ τους... (άποψή μου βέβαια).
Όσο για την διαφήμιση, σε προήγουμενο post μου έχω πεί τους τρόπους που μπορεί να αναδειχτεί κάποιο.. Από εκεί και πέρα είναι θέμα προτιμήσεων. Απλά πίστεύω ότι αυτή τη στιγμή οι περισσότεροι διαφημιστές (λόγω της TV) δίνουν έμφαση στην εικόνα και λιγότερο στην ατάκα. και αυτό το ένιωσα όταν έπαψα να αποστηθίζω τισ ατάκες των διαφημίσεων, πράγμα που έκανα την προηγούμενη δεκαετία..
Τέλος, πολλές φορές οι περισσότεροι εκνευριζόμαστε με τρόπο που διαφημίζονται πράγματα, αλλά για αυτό είμαστε εδώ για να κρίνουμε το τρόπο που μας πλασάρουν τα πάντα γυαλιστερά και όμορφα..
έχω την εντύπωση ότι η τρίτη παράγραφος μου αναφέρεται σε άλλο comment της Φιλίτσας.. Σόρρυ..
Δεν θα διαφωνίσω με την παρατήρηση της Φιλίτσας ότι όλος αυτός ο καταιγισμός μηνυμάτων και λοιπών τρόπων προώθησης πολλές φορές μας οδηγεί σε υπερβολές και καταλήγουμε να καταναλώνουμε προϊόντα χωρίς να τα έχουμε ανάγκη.
Από την άλλη όμως επειδή αυτό το θέμα έχει απασχολεί εδώ και χρόνια τους ανθρώπους, αυτό σημαίνει ότι έχουμε κριτική ικανότητα και μπορούμε να αμυνθούμε αν το προσπαθήσουμε.
Όσο για τον ανταγωνισμό σίγουρα κάποια στιγμή καταντάει υπερβολικός αλλά χωρίς ανταγωνισμό δεν θα είχαμε και την αναμενόμενη εξέλιξη των προϊόντων..
Θα ήθελα να τονίσω πως για να έχει ένα τέτοιο εγχείρημα (διαδικτυακό τρόπος ανταλλαγής απόψεων) νόημα, ίσως θα πρέπει να μην γίνονται προσωπικές επιθέσεις σε συναδέλφους. Οι απαντήσεις ίσως να πρέπει να παραμένουν σε επίπεδο απόψεων και με αρκετή υπευθυνότητα.
Με τη Φιλίτσα θα διαφωνήσω ως προς τη πρώτη σημείωσή της που αναφέρει ότι απλώς πρόκειται για προϊόντα και διαφημίσεις και τίποτα παραπάνω. Οι προεκτάσεις που παίρνει μια διαφημιστική καμπάνια (όχι μόνο διαφήμιση) είναι πολύ σοβαρές και αφορούν την ίδια μας τη ζωή. Δεν είναι τυχαίο ότι βομβαρδιζόμαστε από διαφημίσεις και προϊόντα χωρίς να μας ενδιαφέρουν στο απειροελάχιστο. Άλλωστε όλα αυτά συμβαίνουν μέσα σε ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο(καπιταλισμό). Δεν βλέπω πουθενά κακό το να αντιδράει κάποιος σε αυτό.
Ως προς το δεύτερο μέρος συμφωνώ απόλυτα με τη Φιλίτσα. Δεν βρίσκω και τόσο κακό το να μην καταναλώνουμε τόσα πολλά ή να κρατάμε μια συνειδητή στάση απέναντι στη καθημερινότητά μας.
Στα σχόλια αναφέρεται ότι επειδή η σχολή μας έχει σχέση με το σχεδιασμό και παραγωγή/ προώθηση προϊόντων και συστημάτων πρέπει να ευλογούμε τα γένια μας και να μην κατακρίνουμε το σύστημα που μας δίνουν να δουλέψουμε.
Πάνω από όλα είμαστε άνθρωποι που ζούμε σε μια πραγματική κοινωνία με πραγματικές επιπτώσεις από τον τρόπο ζωής μας…. ΝΑΙ… δεν συμφωνώ με το πρότυπο που μας προβάλλουν για υπερκαταναλωτισμό και την αίσθηση ανικανότητας αλλαγής του συστήματος.
Ως σχεδιαστές θα πρέπει να είμαστε υπεύθυνοι ως προς αυτά που προτείνουμε. Κάθε πρότασή (σχεδιαστική) μας πρέπει να ξέρουμε ότι έχει κοινωνικές επιπτώσεις και επηρεάζει τις ζωές ανθρώπων (συνειδητά ή μη).
Τελειώνοντας, θα ήθελα να αναφέρω πως και εμείς πρέπει να προτείνουμε (εκ των έσω) κάτι πιο ανθρώπινο και διαφορετικό για να αλλάξει η κοινωνία στην οποία ζούμε (εάν δεν μας αρέσει).
Δημοσίευση σχολίου
<< Home