Δευτέρα, Νοεμβρίου 13, 2006

Μπορεί η κοινότητα του WoW να αντικαταστήσει την πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία;

"Τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται μια έντονη συζήτηση για το κατά πόσο οι εικονικές κοινότητες βελτιώνουν ή επιδεινώνουν τις μεταβολές τις οποίες έχουν υποστεί στην ύστερη νεοτερικότητα οι ανθρώπινες κοινότητες της "πραγματικής ζωής" όσον αφορά τη μορφή και τη σημασία τους.

Στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης :

1) Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι το Διαδίκτυο αποδυναμώνει την κοινότητα (οι άνθρωποι παραμελούν την οικογένεια, τους φίλους, τους συγγενείς κ.τ.λ.).
2) Άλλοι πιστεύουν ότι ενδυναμώνει την κοινότητα (πολλοί συμμετέχουν σε τέτοιες κοινότητες για να διατηρήσουν τις επαφές τους με τα μέλη των"πραγματικών κοινοτήτων" στις οποίες συμμετυέχουν).
3) Τέλος, υποστηρίζεται η άποψη ότι το Διαδίκτυο μεταβάλλει την κοινότητα, καθώς ενώνει ανθρώπους πέρα από τα χωροχρονικά όρια.

Στο επίκεντρο όλων αυτών των τοποθετήσεων βρίσκεται το ερώτημα αν το πέρασμα από τις "πόρτα πόρτα" συναλλαγές των παραδοσιακών κοινοτήτων στα διάσπαρτα στο χώρο κοινωνικά δίκτυα της εικονικής κοινότητας είναι λύση ή μέρος του προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι σημερινές κοινωνίες..." (από το βιβλίο Θεωρία της Επικοινωνίας)

Η απάντηση μου (συγκερκριμένα για την κοινότητα του WoW) θα ήταν ότι όποιος λαμβάνει μέρος στην κοινότητα συντελεί στην παραδοσιακή κοινότητητα ως εξής :
- την αποδυναμώνει σε περίπτωση που παραμένει πίσω από τον Η/Υ και δεν συμμετέχει ενεργά καθόλου σε αυτήν.
- την ενδυναμώνει όταν μέσα στην εικονική κοινότητα συναναστρέφεται με άτομα που γνωρίζει από το "πραγματικό κόσμο" και
- την μεταβάλλει όταν γνωρίζει άτομα που δεν θα μπορούσε να γνωρίσει στην πραγματική του ζωή.
Δεν θεωρώ ότι ποτέ μια κοινότητα που αναπτύσσεται με αφορμή ένα παιχνίδι δύναται να αντικαταστήσει την παραδοσιακή κοινωνία (άσχετα αν πολλές φορές μερικοί παραμενούν πίσω από την οθόνη του Η/Υ τους και στην κοινότητα που τους παρουσιάζεται σ' αυτήν)...

Η κοινότητα του WoW δεν αποτελεί λύση των προβλημάτων επικοινωνίας της παραδοσικής κοινότητας, γιατί δεν είναι σε θέση να τα λύσει (σκοπός εξάλλου του παιχνιδιού δεν είναι να δημιουργήσει μια κοινωνία - υποκατάστατο της πραγματικής).. Αποτελεί υποκατάστατο όσων είτε δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τα σύνθετα πρόβλήματα της πραγματικής κοινωνίας, είτε πιστεύουν ότι στο περιβάλλον που τους δίνεται μπορούν να ζήσουν αρμονικότερα, είτε γιατί στην πραγματική ζωή δεν μπορούν να αντιμάχονται με "τέρατα" που συναντούν στο δρόμο τους, είτε απλά τους παρέσυρε η ροή της κοινωνίας αυτής και η ροή του παιχνιδιού κ.τ.λ... (Σίγουρα υπάρχουν και τα άτομα που λαμβάνουν μέρος στην κοινότητα του WoW (παίζουν για το "κέφι" ή για την "παρέα"), αλλά δρούν και στην πραγματική ζωή).

Επίσης, η συγκεκριμένη κοινότητα δεν αποτελεί πρόβλημα, καθώς όπως προείπα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την πραγματική κοινότητα... Τα αίτια των πρόβλημάτων της σημερινής κοινότητας θα πρέπει να τα αναζητήσουμε στην ανταγωνιστικότητα, απάθεια, μοναχικότητα κ.τ.λ. των ανθρώπων που την απαρτίζουν... Η κοινότητα του WoW και οποιουδήποτε παρόμοιου παιχνιδιού δεν απειλεί την πραγματική κοινωνία, αλλά ο τρόπος που όλοι εμείς δρούμε μέσα σε αυτή...

Η κοινότητα του WoW φαντάζει πρόβλημα σε όσους "υπηρετούν" με σθένος την πραγματική κοινωνία αλλά δεν κάνουν τίποτα για αυτή και λύση σε όσους δεν αντέχουν να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα και ίσως να συμμετάσχουν σε αυτή ενεργά....

Ποια η απόψη σας για τις κοινότητες που δημιουργούνται με αφορμή ένα παιχνίδι, όπως το WoW; Συγκεκριμένα ποια η άποψή σας για την κοινότητα του WoW; Η κοινότητα αυτή είναι μέρος ή λύση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι σημερινές κοινωνίες τελικά;

Όποιος θέλει απαντά...

17 Comments:

Blogger 1fora+1kairo said...

Πράγματι είναι λογικό ότι το WoW και οποιοδήποτε MMORPG παιχνίδι δεν μπορεί να αντικαταστήσει την διαπροσωπική επικοινωνία. Κι αυτό γιατί δεν είναι δυνατόν να διακρίνεις τα πραγματικά συναισθήματα των άλλων παικτών. Δεν μπορείς να καταλάβεις με ποιον μιλάς, ποιος είναι ο πραγματικός του χαρακτήρας και οι αληθινές του προθέσεις.
Όσον αφορά στο γιατί κάποιος περνάει ώρες μπροστά από τον υπολογιστή παίζοντας WoW, δεν νομίζω ότι υπάρχει μια απάντηση. Ο κάθε άνθρωπος σκέφτεται με διαφορετικό τρόπο, επομένως ο καθένας θα χει τους δικούς του λόγους. Κάποιος μπορεί απλά να βρίσκει ενδιαφέρον στο WOW, κάποιος άλλος να νιώθει μόνος ή να βαριέται, κάποιος άλλος γιατί γνωρίζει με έναν τέτοιο τρόπο καινούρια άτομα, και κάποιος επειδή άρχισε να παίζει και κόλλησε κτλ. κτλ.
Είναι πολλές οι παράμετροι και αμέτρητες οι απαντήσεις.

12:52 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Κατα την γνώμη μου αν η επικοινωνία για την οποία μιλάμε είναι ο τρόπος με τον οποίο επικοινωνούν 2 συμπαίκτες σίγουρα κοινότητες όπως το Wow έχουν ήδη αντικαταστήσει την "πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία"(όσον αφορά πάντα τα άτομα που επιλέγουν αυτό τον τρόπο παιχνιδιού). Αν πάλι μιλάμε με την γενικότερη έννοια του "επικοινωνώ" σίγουρα και ευτυχώς παρόμοια παιχνίδια πιστεύω δεν καλύπτουν κανέναν.
Τώρα για το αν κοινότητες όπως το Wow αποτελούν μέρος ή λύση του προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι σημερινές κοινωνίες, νομίζω οτι αν κάποιος μπορούσε να προσδιορίσει με τέτοια ακρίβεια το πρόβλημα των σημερινών κοινωνιών, θα ήταν έξισου εύκολο να βρεθεί και η λύση. Με άλλα λόγια θέλω να πώ οτι το θέμα "κοινωνία και προβλήματα" είναι πολύ πιο σύνθετο από μια Wow κοινότητα όπως επίσης και η απόψεις που μπορούν να υποθούν για αυτό.

7:56 μ.μ.  
Blogger Basia said...

Κατά την άποψή μου η κοινότητα του WoW είναι απόρια των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι σύγχρονες κοινωνίες. Μοναξιά, έλλειψη πραγματικής επικοινωνίας με το συνάνθρωπο, αποξένωση. Τα προβλήματα αυτά προσπαθούν ενίοτε να τα επιλύσουν οι άνθρωποι (εσφαλμένα κατά τη γνώμη μου) μέσω της κοινότητας του WoW. Επίσης έχω παρατηρήσει και κάτι άλλο. Προβλήματα της σύγχρονης κοινωνίας οι άνθρωποι τείνουν να τα μεταφέρουν και στις εικονικές κοινότητες, εκεί που κάποιος νομίζει ότι επειδή το περιβάλλον είναι εικονικό άρα όλα θα είναι τέλεια. Σε πολλές τέτοιες κοινότητες θα παρατηρήσεις να υπάρχει και λογοκρισία και ρατσισμός και φανατισμός και άλλα πολλά. Συνοψίζοντας, κατά την άποψή μου η κοινότητα του WoW δεν δημιουργεί πρόβληματα ούτε αποτελεί αιτία των προβλημάτων επικοινωνίας που αντιμετωπίζουν οι κοινωνίες. Αποτελεί απλά μια συνέπεια των προβλημάτων τα οποία θα πρέπει να αναζητηθούν αλλού και όχι στην κοινότητα του WoW καθώς και σε κάθε παρόμοιας μορφής κοινότητα. Και όπως σωστά ανέφερε η Λουκία τα αίτια αυτών των προβλήματων είναι τόσο σύνθετα και δύσκολα στο να προσδιοριστούν ώστε είναι ίσως πιο εύκολο για κάποιους ανθρώπους να βρίσκουν εξηλαστήρια θύματα (βλ. WoW) παρά τα ουσιαστικά αίτια ενός προβλήματος. Δεν φταίει για όλα η τεχνολογία!

11:34 μ.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Ευχαριστώ για τα σχόλια..Μιλάμε γενικότερα για την έννοια του "επικοινωνώ" (γιατί όπως αναφέρω και στο άρθρο στο wiki η επικοινωνία στο WoW μπορεί να συντελεστεί ανάμεσα σε περισσότερα από δύο άτομα). Θα συμφωνήσω Λουκία ότι ΕΥΤΥΧΩΣ δεν μπορούν τέτοιες κοινότητες να αντικαταστήσουν την πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία... θεωρώ και η επικοινωνία στη σημερινή κοινωνία έχει παραμεληθεί τόσο από τους ίδιους μας τους εαυτούς, οπότε δεν θα πρέπει να κατηγορούμε την τεχνολογία που (ίσως) εκμεταλλεύεται την "απροσεξία" που δείξαμε σε αυτό το θέμα (θα συμφωνήσω με τη Βάσια)... Το WoW φτιάχτηκε από ανθρώπους που γνωρίζουν τα κενά της σύγχρονης κοινωνίας, πιστεύουν ότι τα κάλυψαν αλλά έκαναν πολλά λαθάκια στους τρόπους επικοινωνίας που δημιούργησαν..Αλλά ακόμα και τα προβλήματα αυτά (εντός παιχνιδιού) μπορούν να διορθωθούν... Το ζητημα όμως είναι αν μπορούμε να διορθώσουμε τα προβλήματα της πραγματικής κοινωνίας... Πρόκειται όμως να "φτιαχτεί" η επικοινωνία στην πραγματική κοινωνία; Μήπως είναι εξέλιξη όσα δημιουργούνται και δεν είναι καταστροφή; Εμείς οι ίδιοι προωθούμε την τηλεπικοινωνία (επικοινωνία από μακρία), όχι μόνα τους τα μέσα...Αλλά ακόμα και αν "φτιάξουμε" την πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία δεν πρόκειται να εξαλειφθούν οι εικονικές κοινότητες...νομίζω.

1:33 π.μ.  
Blogger Sfakianopoulos Vasileios said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

1:36 π.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Βασίλη σίγουρα είναι παιχνίδι (όπως και ανέφερα), αλλά η λειτουργία του πάει και παραπέρα..Νομίζω. Το θέμα είναι όμως ότι μερικοί έως αρκετοί το διαχειρίζονται ως μέσο επικοινωνίας και δεν ξεπερνούν τα όρια του οπτικού πεδίου της οθόνης τους, ενώ άλλοι κατηγορούν ένα παιχνίδι επειδή υπάρχει απομόνωση, μοναξιά κ.τ.λ... Ο καθένας χρησιμοποιεί ένα παιχνίδι για να καταλήξει ότι η επικοινωνία είναι κακή λόγω αυτών των κοινοτήτων ή είναι καλή μόνο μέσα σε αυτές τις κοινότητες... Γιατί να συμβαίνει αυτό;;;;

1:45 π.μ.  
Blogger Sfakianopoulos Vasileios said...

Ας μην ξεχνάμε παιδιά οτι το WoW είναι ένα παιχνίδι ,ο αρχικός σκοπός του είναι αυτός και συνεχίζει και τον υπηρετεί,όπως εκατομμύρια άλλα παιχνίδια.Το γεγονός οτι το συγκεκριμένο παιχνίδι προσφέρει εξελιγμένες μορφές επικοινωνίας υπάρχει για να κάνει το παιχνίδι πιο διασκεδαστικό και γιατί όχι πιο εθιστικό.Βέβαια,το πώς θα χρησιμοποιήσει αυτό το παιχνίδι ο καθένας,εξαρτάται απο αυτόν και μόνο.Δεν μπορούμε να κατηγορούμε το κρασί επειδή κάποιος μέθησε τόσο πολύ που έπαθε τροχαίο ,΄καθώς το κρασί απο μόνο του δεν υπάρχει για να μεθάει τον κόσμο αλλα να τον κάνει πιο εύθυμο και να απολαμβάνει την γέυση του.
Έτσι,δεν είναι υπαίτιο το game αν κάποιος το βρίσκει καταφύγιο απο την αληθινή ζωή(στο οποίο υπεύθυνος είναι αυτός και μόνο αυτός) ,ούτε αν το game παύει να είναι παιχνίδι για κάποιους και αρχίζουν να το λαμβάνουν πιο σοβαρά.Κατα την γνώμη μου λοιπόν,θα έπρεπε όχι να κρίνουμε το wow ως προς την κοινωνία που ζούμε ,καθώς αυτό κρίνεται μάταιο ,αλλά τα προβλήματα ενδοεπικοινωνίας που υπάρχουν στην κοινότητά του.

1:49 π.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Τα προβλήματα ενδοεπικοινωνίας στο παιχνίδι λύνονται με προγραμματισμό και καλύτερο σχεδιασμό... Περισσότερες slash commands, περισσότεροι τρόποι επικοινωνίας, όπως φυσική ομιλία εντός του παιχνιδιού κ.τ.λ... Στη πραγματική ζωή (που τελικά δεν την αντικαθιστά καμία κοινότητα)πως πιστεύεις ότι μπορούν να λυθούν;

1:59 π.μ.  
Blogger Sfakianopoulos Vasileios said...

Ααα...και Αφροδίτη,οι άνθρωποι που λές οτι ασχολούνται και κρίνουν αυτό το παιχνίδι ,είναι μερικοί απο εκατομμύρια άλλους που προσπαθούν να ρίξουν το φταίξιμο σε οτιδήποτε άλλο εκτός απο τον ίδιο τους τον εαυτό.Κανένα παιχνίδι δεν πρόκειται να προσπαθήσει καν να αντικαταστήσει την διαπροσωπική επικοινωνία,οπότε..Πιστεύω πως δεν αξίζει να ασχολούμαστε άλλο με αυτό το θέμα γιατί είναι ειλικρινά μάταιο... :-/

2:01 π.μ.  
Blogger Sfakianopoulos Vasileios said...

Αυτό που ρωτάς για την πραγματική διαπροσωπική ζωή πιστεύω πως είναι off-topic.Μα τελείως όμως.. :)
Πάντως εγώ είμαι διατεθειμένος να το συζητήσω αυτο απλά...σε άλλο post :P

2:04 π.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Θα συμφωνήσω ότι έχω βρει την πιο αντικειμενική άποψη που θα μπορούσα να πάρω (αν και είναι επώδυνο να συνειδητοποιώ κάτι τέτοιο (ξέρεις εσύ))... ;)))

2:05 π.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Σε παραπάνω post λέω ότι η επικοινωνία στην "πραγματική κοινωνία" από τους ίδιους τους ανθρώπους τείνει να αλλάξει σε τηλεπικοινωνιακή... και συνεπώς δεν καταστρέφεται, αλλά θεωρώ ότι δεν την μεταβάλλουμε... Άρα τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στην πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνία δεν θα πρέπει να τα μεταφέρουμε στις νέες κοινωνίες, αλλά να τα επιλύσουμε μέσα σε αυτές τελικά... (Πράγμα που δεν νομίζω ότι είναι off-topic).. :)

2:33 π.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

*θεωρώ ότι τη μεταβάλλουμε (λάθος)

2:38 π.μ.  
Blogger Sfakianopoulos Vasileios said...

Συμφωνώ πως υπάρχει αυτή η τάση,αλλά και πάλι το να συζητάμε για τα προβλήματα επικοινωνίας που υπάρχουν στην πραγματική κοινωνία στο συγκεκριμένο topic το θεωρώ λίγο off :P Το συμπέρασμα απο αυτό το topic νομίζω βγήκε :)


][ Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ - Οφφ ][
:D

2:39 π.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Θα συμφωνήσω λοιπόν... Αυτό θα είναι η απάντηση της ερώτησης του άρθρου μου : "Ουφ πια δεν φταίνε οι on-line κοινότητες...." Πλάκα κάνω... Απλά μέσω αυτού του post ήθελα να σιγουρευτώ ότι η άποψη που είχα καταλήξει είναι σωστή... ή καλύτερη αντικειμενική... (αν υπάρχουν απόψεις αντικειμενικές, σωστές κ.τ.λ.) :))

2:46 π.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Λοιπόν Μίμη αναφέρεις αυτό που αναφέρω και εγώ... Εμείς οι ίδιοι εξελίσσουμε την επικοινωνία και για αύτο το λόγο δεν θα πρέπει να κατηγορούμε την τεχνολογία...

5:51 μ.μ.  
Blogger anna said...

Αφρο μου, επιτέλους διάβασα το post σου ολοκληρωμένο και χωρίς προβλήματα!
Θα συμφωνήσω μαζί σου αλλά και με το Βασίλη γιατί απλά και οι δύο έχετε δίκιο αλλά κοιτάτε το θέμα από διαφορετική σκοπιά ο καθένας σας.
Είναι γεγονός ότι η ενασχόληση κάποιου στη συγκεκριμένη περίπτωση με το WOW και γενικά με ένα τέτοιου είδους game φέρνει αρνητικά αλλά και θετικά στις σχέσεις του με τους άλλους.
Αφήνοντας για λίγο στην άκρη τα αρνητικά της επικοινωνίας μεσω internet, ας δούμε τι επιπτώσεις έχει πάνω στις διαπροσωπικές σχέσεις. Έχουμε, ας θεωρήσουμε, έναν πάικτη φυσιολογικό, με φίλους, οικογένεια και ίσως και μια σχέση... Η ενασχόλησή του με το WOW, θα επηρρεάσει και τις τρεις αυτές ομάδες (μιλάμε συγκεκριμένα για έναν "καμμένο", οκ?).
Από τη μια, έχει δίκιο όποιος σκεφτεί ότι με το να παίζει συνεχώς γνωρίζει νέα άτομα δημιουργεί φιλίες και έπίσης ενδυναμώνει τη σχέση του με τους φίλους του που παίζουν μαζί του. Αυτό στη συνέχεια, έχει ως αποτέλεσμα την συνεχή ύπαρξη ενός θέματος προς συζήτηση στην παρέα μιας και υπάρχουν κοινά ενδιαφέροντα και ασχολίες.
Από την άλλη όμως τι γίνεται με τους υπόλοιπους φίλους σου που δεν ασχολούνται και δε θέλουν να ασχοληθούν με το παιχνίδι? Θα εξακολουθείτε να είστε μια παρέα ή θα τους κάνεις πέρα μένοντας κολλημένος στους υπόλοιπους που σε καταλαβαίνουν?
Τι γίνεται όταν σε παιρνει τηλέφωνο η μητέρα σου να δει αν είσαι καλά (μιας και είσαι το παιδάκι της που έφυγες για σπουδές και σε έχει επιθυμήσει) να μιλήσετε για λίγο? Θα αφήσεις το παιχνίδι στη μέση να μιλήσεις με τη μανούλα σου ή θα της πεις "άσε με τώρα είμαι σε instance"?
Τι γίνεται όταν η κοπέλα σου / το αγόρι σου ζητά να περάσεις λίγες στιγμές μαζί της / του χωρίς το pc? Καταλαβαίνεις τις ανάγκες του άλλου μιας και δεν είσαι μόνος σου σε αυτή τη ζωή ή χωρίζεις επιτόπου?
(σημείωση: όλες οι παραπάνω απαντήσεις είναι παρμένες από την αληθινή ζωή)
Οι επιλογές που κάνει ο καθένας σε αυτά τα ερωτήματα αποτελούν το καθένα θέμα προς συζήτηση, πόσο μάλλον αν επιλεγούν οι δεύτερες απαντήσεις...
Υπάρχουν όμως και οι περιπτώσεις όπου όλη η παρέα παίζει μαζί βοηθώντας ο ένας τον άλλον ή όταν το ζευγάρι "καίγεται" παρέα ή τέλος όταν ο πατέρας - παίκτης βοηθάει τα παιδιά του - επίσης παίκτες να τελειώσουν το Quest...
E εκεί η επιστήμη σηκώνει τα χέρια ψηλά...

6:37 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home