Παρασκευή, Νοεμβρίου 03, 2006

Η μοναξιά της σύγχρονης επικοινωνίας

H Σύγχρονη κοινοτική ζωή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως "δικτυωμένος ατομικισμός" (networked individualism) ή μάλλον "εξατομικευμένη δικτύωση" (individualised networking). Με το Διαδίκτυο και το κινητό τηλέφωνο η επικοινωνία μπορεί να επιτευχθεί από παντού, αλλά δεν βρίσκεται πουθενά. Μόνο το άτομο, το "εγώ" μπορεί να προσεγγιστεί όπου και αν βρίσκεται, στο σπίτι, στο γραφείο, στο δρόμο... Το άτομο έγινε "πύλη". Το άτομο, και όχι η ομάδα ή η οικογένεια, είναι η βασική μονάδα σύνδεσης. Καθώς εξαφανίζονται οι χώροι της κοινότητας, εξαφανίζονται και οι κοινωνίες που τις χρησιμοποιούσαν....

Oldenburg, 1997

8 Comments:

Blogger Basia said...

Η άποψη αυτή βρίσκει μεγάλο αντίκρισμα και στην κοινότητα του WoW με την οποία ασχολείσαι. Το άτομο αποξενώνεται σταδιακά από το περιβάλλον και τον κοινωνικό του περίγυρο καθώς με το χρόνο αναπόφευκτα επέρχεται εθισμός στο παιχνίδι (στην πλειονότητα των χρηστών τουλάχιστον). Το άτομο μένει τελικά μόνο του, παύει να είναι μέλος, ενεργό και ουσιαστικό, παραδοσιακών κοινοτήτων όπως η οικογένεια, η παρέα. Παραμένει μόνο εικονικό μέλος μιας εικονικής κοινότητας. Είναι όμως πράγματι μέλος μιας κοινότητας έστω και εικονικής? Όταν θα έχει ένα πρόβλημα και θα χρειαστεί προσωπική βοήθεια και συμβουλή από κάποιον θα είναι σε θέση να του την παράσχουν τα υπόλοιπα μέλη της εικονικής κοινότητας? Προσωπικά δεν το νιμίζω. Γιατί η επικοινωνία που έχουν δεν είναι ουσιαστική, δεν υπεισέρχεται σε βαθύτερα, προσωπικά θέματα και επίπεδα. Άρα τίθεται το ερώτημα : Είναι πράγματι μέλος κάποιας κοινότητας (έστω και εικονικής) εφόσον δεν υπάρχει ουσιαστική επικοινωνία μετσξύ των μελών; Αποψή μου, το Internet έχει διαβρώσει τόσο πολύ παραδοσιακές και βασικές έννοιες όπως αυτή της κοινότητας, τους έχει προσδώσει νέο νόημα και διάσταση ώστε δύσκολα μπορούμε να απαντήσουμε στο παραπάνω ερώτημα. Εξάλλου θα υπάρχουν και κάποιοι που θα ισχυριστούν ότι το να έχεις κοινα ενδιαφέροντα με κάποια άλλα άτομα και να μοιράζεστε κοινές εμπειρίες, έστω και εικονικές, σε καθιστά μέλος μιας κοινότητας. Κατά την άποψή μου μια εικονική κοινότητα, όπως αυτή του WoW, δεν μπορεί να αντικαταστήσει μια πραγματική κοινότητα. Το άτομο μέσα σε μια εικονική κονότητα χάνεται από τους γύρω του, χάνει σταδιακά τους γύρω του, χάνει τον ίδιο του τον εαυτό. Μπορούμε να μιλάμε για εικονικές κοινότητες όπως το WoW...;
Είναι πράγματι κοινότητες...;

11:49 μ.μ.  
Blogger 1fora+1kairo said...

Είναι πραγματικά τρομακτικό ότι άτομα που παίζουν με τις ώρες σε online παιχνίδια αυτού του τύπου και συναναστρέφονται με εικονικούς "συντρόφους", θεωρούν και ισχυρίζονται ότι γνωρίζουν καινούρια άτομα. Κάτι το οποίο δεν μπορεί να συμβεί γιατί κατά την γνώμη μου αυτή η γνωριμία δεν υφίσταται από την στιγμή που δεν μπορείς να γνωρίσεις από κοντά τον άλλο και να μάθεις τις διάφορες πτυχές του χαρακτήρα του.
Είναι επίσης τρομακτική η αδύναμία κάποιου που έχει εθιστεί στα online games να δει πέρα από αυτά. Είναι πολύ δύσκολο να καταλάβει ότι αποκόπτεται από τον κύκλο του και περιθωριοποιείται, καθώς πολύ πιστεύουν ότι μέσα στην κοινότητα του παιχνιδιού βρίσκουν την¨"παρέα" τους.
Θα ήθελα πολύ όμως να ακούσω την άποψη και κάποιου που παίζει. Καλό είναι να ακούγεται και η άλλη πλευρά.

9:51 μ.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Απαντώντας στο ερώτημα της Βάσιας :

Όταν θα έχει ένα πρόβλημα και θα χρειαστεί προσωπική βοήθεια και συμβουλή από κάποιον θα είναι σε θέση να του την παράσχουν τα υπόλοιπα μέλη της εικονικής κοινότητας?

Στο WoW (όπως και γενικότερα στον Κυβερνοχώρο)αναφέρονται πέντε είδη μηνυμάτων κοινωνικής υποστήριξης :

1) Μήνυμα πληροφόρησης :Πρόκειται για το συχνότερο είδος ανταλλαγής μηνυμάτων. Τα άτομα απευθύνονται στα μέλη της ομάδας και ζητούν και λαμβάνουν βοήθεια σχετικά με κάποια απόφαση που πρέπει να πάρουν ή να κατανοήσουν κάτι.

2) Μήνυμα συναισθηματικής υποστήριξης : Με τα μηνύματα αυτά προσφέρεται ψυχολογική υποστήριξη στα άτομα. Εκράζεται η φροντίδα, το ενδιαφέρον, η συμπάθεια μελών της ομάδας με στόχο την ανακούφιση του πόνου καιτ του στρες κάποιου μέλους.

3) Μήνυμα εκτίμησης : Αυτό το είδος προσωπικής υποστήριξης είναι ψυχολογικής κατεύθυνσης και εμφανίζεται μέσω μηνυμάτων θαυμασμού και/ή αναγνώρισηςτης αξίας ή των δεξιοτήτων κάποιου.

4) Μήνυμα υλικής βοήθειας : Πρόκειται για ένα είδος μηνυμάτων που αποσκοπεί στην παροχή υλικής βοήθειας ή/και υπηρεσιών σε κάποιον που το χρειάζεται.

5) Μηνύματα συμβολής στην ανάπτυξη ενός κοινωνικού δικτύου : Πρόκειται για μηνύματα που βοηθούν το παιχνίδι να ικανοποιήσει ευκόλοτερα τις διάφορες ανάγκες του.

Σύμφωνα με τον Galagner και τους συνεργάτες του (1998), οι ομάδες υποστήριξης στο Διαδίκτυο λειτουργούν όπως οι ομάδες στην «πραγματική ζωή», με τη διαφορά ότι στο Διαδίκτυο υπάρχουν πλεονεκτήματα που δεν συναντώνται στην «πρόσωπο με πρόσωπο» ομάδα. Το πιο σημαντικό από αυτά είναι η πρόσβαση σε μεγαλύτερο αριθμό ατόμων και η μεγαλύτερη δυνατότητα εκμυστηρεύσεων. Οι πρόσωπο με πρόσωπο ομάδες, λόγω του μικρού τους μεγέθους, της φυσικής παρουσίας των μελών, της κοινωνικής πίεσης που ασκούν στα μέλη τους, κάνουν τις ομάδες αυτές περισσότερο συμβατικές... Είναι μια άποψη και αυτή βέβαια, αλλά θα συμφωνήσω μαζι σου Βάσια. Θεωρώ ότι η ομάδα του WoW δεν μπορεί να αντικαταστήσει τις παραδοσιακές δομές και κοινωνίες. Δεν μπορεί γιατί της λείπουν κάποια πράγματα που χρείαζεται η επικοινωνία για να γίνει ουσιαστική, κάποιες αισθήσεις (όπως αφή), το μικρό μέγεθος σε μέλη, η φυσική παρουσία... Σίγουρα η Blizzard έκανε μια καλή προσπάθεια, αλλά όπως λέει και αυτή «remember to take all things moderate, even World of Worcraft»...

3:02 μ.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Σε αυτή τη συζήτηση παραθέτω και την άποψη του Βα από το wiki:

dpsd03048 writes:
Στα αρνητικά περίγραψε άν θές καλύτερα την κοινωνική περιθωριοποίηση ενός ατόμου που ασχολείται με το wOw ,καθώς νομίζει πως διασκεδάζει καλύτερα και περισσότερο όταν επικοινωνεί μέσω αυτό ,με αποτέλεσμα να χάνεται το ενδιαφέρον για πραγματική διαπροσωπική επικοινωνία και το άτομο να γίνεται αντικοινωνικό και πολλές φορές επιθετικό [ εξαλείφονται οι σωστοι τρόποι συμπεριφοράς του ατόμου στο πραγματικό κόσμο, λόγω διαφοροποιημένου κώδικα επικοινωνίας ].

Συμπληρώνοντας μια άποψη που με εξέπληξε από ένα άτομο που παίζει WoW :

"Μπορώ να γελάσω ευκολότερα με ένα αστείο που θα ειπωθεί μέσα στο παιχνίδι, καθώς μπορώ να φανταστώ το τρόπο που το είπε, την έκφραση του προσώπου του...Ενώ στην πραγματικότητα θα δω τον άλλον και όλα αυτά επιπρόσθετα μπορεί να μην με συγκινήσουν..."

Κατερίνα πιστεύω πραγματικά ότι κάποιος είναι τελείως μόνος πίσω από την οθόνη του και εξαπατάται ότι απεναναντι του έχει μια κοινωνία στην οποία ζει...

3:09 μ.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Τελικά είναι μέλος καποιας έστω κοινότητας;

Ξέχασα να αναφέρω ότι για να γίνεις μέλος της κοινότητας του WoW πρέπει να πληρώνεις χρηματική συνδρομή... Πληρώνεις για να επικοινωνήσεις!!

8:49 μ.μ.  
Blogger Theodorakis Mihalis dpsd03014 said...

Διαβάζοντας το σχόλιο του Βασίλη:


Συμπληρώνοντας μια άποψη που με εξέπληξε από ένα άτομο που παίζει WoW :

"Μπορώ να γελάσω ευκολότερα με ένα αστείο που θα ειπωθεί μέσα στο παιχνίδι...

δεν μπορώ να μη σκεφτώ τον παραλληλισμό με το βιβλίο και την ταινία...όπου το βιβλίο αφήνει το περιθώριο να φανταστείς κάποια πράγματα...Διαπιστώνω τελικά ότι όλοι αυτοί οι τρόποι ηλεκτρονικής επικοινωνίας είναι τόσο δημοφιλείς γιατί απλούστατα αφήνουν περιθώρια να δημιουργήσεις την δική σου ιδανική εικόνα των ¨φίλων¨ σου!

2:07 π.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Αυτό δεν το άκουσα παό το Βα.....
Από άλλον το ακουσα.....

1:19 μ.μ.  
Blogger Afroditi Bitzouni said...

Όμως Μιχάλη δεν είναι πλαστός αυτός ο "φίλος"? Γιατί λοιπόν όλοι να μην πλάσουμε στο μυαλό μας έναν εικονικό φίλο και να ζούμε με αυτόν... Αυτό που λές οδηγεί σε περίεργα πράγματα (ψυχικές ασθένειες)... Η ζωή δεν είναι μονό πλαστή (και το λέω αυτό ενώ είμαι οπαδός του ψευτικού και του πλαστού)... Το ερώτημα για μένα θα ήταν τόσο απογοτευση υπάρχει από τις παραδοσιακές σχέσεις και γιατί?

12:26 π.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home